събота, 25 април 2009 г.

Великден ли?

Къде ви е моралът и възпитанието бе граждани? Вярващи били! В кое вярвате, че на Великден и на Коледа се ходи на църква ли? Останах потресен от възпитанието, или по-скоро от липсата на възпитание на много от хората отишли на църква, за да отнесат святият огън вкъщи на връх Възкресение Христово. Младежи, с изключително вулгарно и освободено от задръжки поведение, се натскаха буквално под купола на храма, дъвчеха дъвки, говореха по мобилните си телефони, пререждаха се на опашката за свещи, която ми напомняше на онези, в които хората чакаха за някаква разпродажба на намалени стоки. Други видимо изнервени подвикваха, че организацията е слаба, трети запразнили със светнали очи, дори незнаеха какъв е поводът да са на това свято място. Накачулени по оградата подпийнали младежи пушеха цигара след цигара! Облеклото пък на някои беше изненадващо неприлично. Не може да дойдеш с домашните си дрехи, по анцуг или по къси гащи и маратонки в храма. От друга страна суетата също не липсваше. Толкова гримирани момичета не съм виждал и по списанията. С екстравагантни прически, с твърде лъскави одежди, пред които мантиите на свещениците отстъпваха. Роми пък бяха обградили храма с протегнати за просия ръце и се молеха за пари на всеки, който преминаваше покрай тях. Ще си помислите, че съм дребнав и съм се впуснал в детайлност, но тези неща мен лично ме подразниха, защото ми писна някои хора да се правят на безгрешни и праведни! Дори чух сред присъстващите да се питат как се казва храма? Това ли е европейската ни култура? Безмерието, наглостта и лицемерието, на което се нагледах ли ни завеща Божият син? Комай за доброто, което все побеждавало, само можем да мечтаем!!! Може ли, ми кажете, да хванеш два-три стека цигари под мишница и да се изправиш пред олтара. Ами извинявайте, но това ми прилича на отбиване на номер. Я, на път за вкъщи от кварталния магазин да отида на църква, щото било Великден и да запаля някоя друга свещ! Може и да греша. Не искам да правя крайни заключение, но това, което аз видях на Велика събота, ме провокира ужасно. И вместо да бъдем смирени на святите места, проводници на Христовата вяра, ние без свян показваме, ама най-лошите си черти. Най-смешното е, че дори и възрастни хора не проявиха достатъчно търпение. В страха си да не би да останат без свещи, сякаш забравиха за страха си от Бога, все едно бяха на петъчния пазар и се блъскаха с такава сила и арогантност в тълпата, че да не повярваш после какво им е болното, та постоянно се оплакват. И се чудим откого децата ни вземали пример за висок морал! Опитах се да направя забележка на една дама да изключи мобилния си телефон, който звънеше през 5 минути. Струва ми се обаче, че ме разбра погрешно и сякаш нарочно си усили звука, а за изключването му, тя не си и помисли. Дори ме погледна лошо, сърдита от направената забележка! Това ли са християнските ни ценности? В това ли вярва българинът или ходи до църквата само защото, някой му е казал, че на Великден е прието да се ходи в храмовете? Къде е смирението и преклонението пред Бог, който със страданията си изкупи греховете на цялото човечество, а ние как му отдаваме почит само? Стана ми жал за праведните миряни, дошли с добрината си да почетат празника! Не заради друго, а защото видях неуважението на хората един към друг, именно на такова място и в такъв момент! От години не бях ставал свидетел на такива грозни гледки и то в навечерието на един от най-големите християнски празници! За мен в голяма степен религията е опорочена, а хората са толкова обезверени и не вярват в нищо. А когато се натъкнеш и на подобни изцепки се питаш, къде е смисълът? Малцина са хората, които зачитат Църквата, която е пазила ценностите и народността ни векове наред. Дали, обаче ще ги пази занапред, не съм убеден! Черногледството ми е продиктувано от това, че обикновения човек, простосмъртния вече няма респект от църквата и християнските добродетели. В ден като този, когато възкръсва доброто и надеждата, да имаш подобно невъздържано поведение е признак на изключително ниска култура, достатъчно показателен за това, каква е ценностната система на голяма част от обществото ни! Май навалицата от вярващи в храмовете е само по празниците! През делничните дни в тях освен духовните лица и продавачките на свещи, други хора не стъпват! Затова трябва да се замислим, къде е религията в нашето съвремие и доколко е нужна на хората? Кои са вярващите и дали материалните ценности отдавна не изместиха духовните?

Няма коментари:

Публикуване на коментар